Inte så dumt att köpa splitter ny bil

807ny.jpg

En fabriksny minibuss till familjen – helt hål i huvet?

”Man är ju dum i huvet om man köper fabriksny bil”. ”Värdeminskningen de första åren är ju så stor, så det är som att slänga pengar i sjön”. ”Bara du rullar utanför bilhallen har du bränt flera tiotusentals kronor”. Så tänkte jag.

Så vi åkte och kollade på en begbil istället.

807.jpg

Alltid bäst att köpa en begagnad av hederlige Harry?

Efter lite prutning verkade det vara ok pris (160) för en Peugeot 807 04:a som bara gått 2900 mil. Men när jag började räkna så framstod begagnatvalet inte som så självklart trots allt. För den nya var rabatterad 20 tusen (från 255), och så fick jag nya vinterdäck och bagagerumsmatta på köpet. När jag matade in alla uppgifter på Konsumentverkets hemsida, så blir milkostnaden (genomsnittet uträknat utifrån förväntad tid för ägande) ändå densamma för den begagnade som för den nya (exkl kapitalkostnad, dryga hundringen i ränta). Det beror på att jag beräknade behålla den begagnade i tre år, så att jag säljer den när den är sju år gammal. Precis som med den nya, som jag använde sju års ”avskrivningstid” för. Och då motsvaras ungefär den höga värdeminskningen i början av mindre kostnader för service/underhåll och försäkring. Sen finns det en residualpost som inte går att ”räkna hem” på sådant sätt.

Och de cirka tio tusen som det handlar om i mitt räkneexempel, kan jag bara uppfatta som en ”försäkringspremie”. Visserligen kan valfriheten att själv få bestämma tillval kunna tillskrivas ett visst värde. Men räknat på standardbilen med standardfärg, och standardtillval, blir det ändå en dyrare historia att köpa helt nytt jämfört med en demobil som bara gått hundra mil. Så det man huvudsakligen betalar extra för är att få vara den första som äger bilen, och alltså den som sitter på informationsövertaget när man sen säljer den. Köper du begagnat finns ju alla förutsättningar för att bli lurad. Säljaren vet mycket mer än du om hur dålig bilen egentligen är. Du löper risken att köpa en ”citron” för att tala med nobelpristagares bilhandlarspråk. Du betalar en premie för att ”försäkra dig” mot risken att göra en dålig begbilaffär.

Sen kan man ju alltid råka ut för ett måndagsexemplar från fabriken. Men det är ett helt annat helvete, som jag hoppas slippa skriva om här.

One comment

  1. TinTin · januari 22, 2008

    Vet alltid en bilhandlare att en begbil du är spekulant på kommer att gå sönder om ett par dagar? Skulle inte tro det..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s