Mäklare leker med elden

40 mäklare har gått samman för att införa acceptpris som standard när marknaden i Stockholms innerstad vaknar till liv igen i augusti. De gör det under förevändning att motverka lockpriser.

-Vi som mäklarföretag måste ta vårt ansvar för att komma ifrån lockpriser så att köpare och säljare får en tydligare bild om vad marknadsvärdet är på en bostad, säger Skandiamäklarnas vd Liza Nyberg till SvD.

Visst låter fint? I själva verket handlar det tvärtom om att fjärma sig från riktiga marknadspriser och göra livet lättare för mäklarna. De har tröttnat på säljare med orealistiska förväntningar och ser fastpris som ett enkelt sätt att göra säljarna redo att släppa sitt hem för en ”realistisk” summa. Problemet är att denna typ av prissättning skapar ett ännu större informationsövertag för mäklaren i relationen till säljaren. Mäklaren vet mer om prisläget än den genomsnittlige säljaren. Eftersom mäklarens incitament är att ha så hög omsättning på objekt som möjligt, finns det därför en risk att mäklare kommer rekommendera för låga acceptpriser (hellre sälja objektet på två veckor än två månader, då hinner man ju sälja fler objekt och kan casha in en bättre provision).
Detta nya system är inte bara farligt för den enskilde konsumenten (säljaren) vars ställning försvagas. Med acceptpriser kommer det skapas osäkerhet i marknaden kring var prisnivån egentligen skall ligga. Det är ju ett pris påhittat av en person (mäklaren/säljaren). Med budgivning får man mer av ett riktigt marknadspris. Ju fler som deltar, desto säkrare kan man vara på att det är ”marknadspriset” som uppnås.
Mäklarna borde i dessa tider av vikande bopriser istället gå samman för att införa ett riktigt auktionsförfarande på bostäder, med utropspriser på t ex halva förväntade marknadspriset. Allt för att försäkra sig om så tillförlitliga, snabba och effektiva försäljningar som möjligt. Det håller marknaden vid liv, om än vid en  lägre prisnivå.
Det som de nu påbörjar är något mycket farligt. I själva verket kan acceptpriser vara det som utlöser ett riktigt ras i priserna då köparna med sådana ”hittepå”-priser blir ännu mer tveksamma till att slå till på ett objekt.

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s