Jag hatar att fynda!

Nu händer det igen. Reatorsken inom mig vaknar till liv. Det är ju ”Black week”.

För en vecka sedan hade jag ingen aning om att jag behövde en ny datorväska. Jag har ju nyligen köpt ett nytt jättefint laptopfodral, som jag varit nöjd med ända sedan jag slog till på det (på rea). Men så fick jag ett mail från en nätshop jag handlat från tidigare (var det förra Black Friday, kanske?) som upplyste mig om att allt nu var till 50%, plus ytterligare 20% om man köper över ett visst belopp. Kunde inte motstå kolla in utbudet. Och där… en jättefin datorportfölj! Som har axelrem också. Ah, en praktisk funktion mitt laptopfodral inte har. Vore alltså fullt rationellt att köpa en sådan väska, och naturligtvis passa på nu när det är så billigt!

Låt oss analysera det här, hur jag faller i den klassiska fällan:

1. Jag lockas in att upptäcka utbudet, så att jag där kan finna något som jag hittar på att jag behöver. För att få tillfredsställelsen av ”transaktionsnyttan” som uppstår när man känner att man gör en bra deal.

2. För att få extra 20% rabatt hittar jag på att jag också behöver en powerbank för att komma över beloppsgränsen.

3. När jag ändå handlar till så bra rabatt slinker det ned ett airpodsfodral också i julklapp till dottern, jag har ju ändå betalat frakten redan. Och det är ju så billigt…

Summa summarum: prylar i shoppingvagnen för över 1000kr, som jag tidigare inte tänkt mig köpa. Det är lockande att klicka sig vidare eftersom det överstrukna priset antyder att det annars hade kostat 2700.

Transaktionsnyttan kliar i fingrarna, vill klicka ”köp”. Men besinnar mig i sista stund och ger mig själv en välbehövlig ”cooling off period”.

När jag kollar mailen senare finns en påminnelse från butiken: ”Det verkar som att du glömt slutföra köpet. Passa på nu, erbjudandet slutar snart gälla snart!”. Klickar in och möts av beskedet att kampanjen är slut. Men sekunden senare dyker en popup upp med beskedet ”Grattis! Du har fått en extra timme på dig att slutföra köpet till kampanjpris!”

Oj, nästan så jag faller för det simpla tricket. De försöker få mig känna ”knapphetens begär”. Men det var ett dåligt raggningsknep. Så säger ni till alla tveksamma kunder… Lite förnärmad faktiskt för att de tror jag är så dum. Så i ren protest slänger jag mailet.

Räddad, tills vidare i alla fall. Vi får se om jag klarar stå emot hela veckan, tills priset återgått till det ”normala” så att den mycket kortlivade transaktionsnyttan går ned till noll och jag nyktert kan konstatera att jag varken behöver ny datorväska, powerbank eller ett airpodsfodral till dottern som hon inte ens önskat sig.

Jag hatar att ”fynda” på det här viset. Det enda rätta är att vara målmedveten som en missil en vecka som denna. Eller som ekonomipristagaren Richard Thaler gav mig rådet för några år sedan: ”Om det är något du annars skulle köpt till fullt pris, och nu råkar det vara på rea, desto bättre. Annars, låt bli!”. Så enkelt att säga, så svårt att göra för en sådan som jag.

Vad gäller fenomenet att hitta på ”rationella” skäl att köpa nytt för att lura sig att det är okej att spendera, så finns här en intressant artikel om hur det slumpar sig så att folk råkar tappa och förstöra sin gamla lur mycket oftare i samband med att det kommer ut en ny modell på marknaden. #konstenattlurasigsjälv

Vill du läsa mer om beslutsfällorna i handeln och annat som ekonomisk vetenskap lärt oss om konsten att fatta bra beslut, kolla in min senaste bok ”Magkänslans intelligens”. Här kan du köpa den till kampanjpris och fri frakt. Med rabattkoden ”tänkföre” får du ytterligare 20%. Obs! Erbjudandet gäller bara en timme!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s