Idag rapporterar SonyEricsson ny storförlust på 4 miljarder första kvartalet. Man tar det allvarligt och planerar sparka 2000 anställda för att få ned kostnaderna.
Samtidigt läser jag om att Credit Suisse räknar med att Youtube kommer gå med 4 miljarder i förlust i år. Att den dominerande videosajten är en enorm förlustmaskin, och att hälften av kostnaderna kommer från bandbredd och serverkapacitet. Alltså blir det bara värre ju mer populärt Youtube blir! De har idag ingen bra intäktsmodell. Så här kan det väl inte få fortsätta?
I gamla internetvärlden, alltså ”1.0” så sa man att ”bara vi blir stora, så löser det sig sen. Först på plan, vinna användare, sen kommer vi på en affärsmodell”. Sen gick internet i konkurs vid millenieskiftet.
”2.0” innebar nya tjänster, nytt sätt att se på internet. Men blev det så mycket bättre affärsmodeller? Tja, annonseringen kom igång och växer fortfarande. Där strömmar det till pengar. Men annars är det uppenbarligen fortfarande samma logik som gäller: ”Först på plan, vinna användare, sen kommer vi på en affärsmodell”. I alla fall för Youtube, och så även kometer som Twitter (som det ryktats om att Youtube-ägaren Google ska köpa).
Hur länge ska internetföretag få vara populära utan att vara lönsamma den här gången?