Robert Gustafsson är inte bara en crazy snubbe som gör tokroliga figurer som får de flesta att skratta. Han är också en mycket smart affärsman. I Dagens DI berättar han om sitt nya samarbete med Media Markt. Han ska bli den tyska hemelektronikkedjans nya ansikte. Enligt Resumé.se ska han åtminstone leverera fyra nya karaktärer som i egenskap av kund besöker Media Markt.
Scheissa-smart drag!
Gustafsson skapar nya karaktärer som spelar i reklamen, men det intressanta är att han och Media Markt ska dela på ägarskapet av karaktärerna:
–Det kan innebära att Media Markt till slut står som avsändare för regelrätt underhållning – man tar helt enkelt reklamen ett steg vidare, säger Robert Gustafsson till DI.
Jag ser framför mig att en karaktär som skapats för Media Markts reklam – och nått spridning tack vare kedjans betalda reklamplats i teve – lever vidare på scen, på webben, på dvd, och därmed indirekt ger fortsatt reklam åt Media Markt utanför den betalda annonsplatsen. Nästa gång Robert Gustafsson uppträder på Allsång på Skansen med nya karaktären så blir det bra reklam för Media Markt! Vad vinner då herr Gustafsson på dealen? Jag ser framför mig att Media Markt kommer bjuda på butikspromotion och utrymme i sina annonser och reklamblad för enskilda Robert Gustafsson-produktioner på dvd och CD. Bortsett från att de genom tevereklamen sjösätter Gustafssons nya figurer inför svenska folket. Figurer som sedan blir dvd:er och cd:s och turnéer som Gustafsson cashar in på. Jag tror vi har vad Percy Nilegård skulle kallat en ”win-win-situation”…
Om jag någonsin kommer befinna mig i läget att behöva rekrytera en marknadschef, så tvekar jag inte till vilken svensk komiker jag kommer att ringa.