Biografkedjan Odeon (Storbritannien, Irland, Italien, Tyskland, Österrike) bråkade med Disney om hur länge Tim Burtons ”Alice i Underlandet” ska visas på vita duken. Disney ville korta den genomsnittliga visningstiden från 17 till 12 veckor, för att snabba på försäljningen av DVD (vilken annars äts upp av piratnedladdning på nätet). Odeon ville tjäna så mycket pengar som möjligt på att sälja biobiljetter och bojkottade filmen in i det sista.
Samtidigt så spelas Jackie Collins ”Paris Connections” in som film för release direkt på DVD med exklusiv distribution på snabbköpskedjan Tesco som finansierar filmen.
För övrigt noterar undersökningsföretaget Screen Digest att efterfrågan på nedladdningsbar betalfilm (det lagliga sättet alltså…) svalnar. Formattjafs som försvårar för folk att spela upp filmerna på olika hårdvara anges som en förklaring till den avtagande tillväxten i försäljningen.
Ytterligare några tecken på att intäktsströmmarna i filmindustrin bara är i början av att förändras.