Fick idag ett prenumerationserbjudande från svenskan. Så även min fru. De var inte lika.
För det första skiljde de sig till innehållet. Jag fick 50% rabatt veckans alla dagar (manligt instrumentellt nog ”till nytta för dig”) medan hon skulle lockas in med lite skön helgläsning ”när du har tid att fördjupa dig” (duktiga kvinnor ”fördjupar” sig då och då medan männen nöjer sig med att surfa på ytan hela tiden?).
Sedan var det så klart olika profiler som affischnamn. Kvinnor vill läsa om ”samtalet som ständigt pågår” med Karin Thunberg, som placerats bredvid en bild på matspecial, medan Andreas Cervenka ”till nytta för dig” står bredvid bild på Näringslivsdelen som förmodas få männen på fall.
Kvinnor gillar mat och relationer.
Män gillar stridsflygplan och pengar.
SvD har gjort sin könsrollsmässiga marknadssegmentering.
Frågan är bara – är den ett tecken på läsekretsens eller redaktionens värderingar?
Till och med fikabrödet är olika på bilden. Riktiga män kostar på sig ett wienerbröd medan kvinnor slankar till det med fil och hallon.