Gårdsauktion som Sotheby’s. Stig Lindberg-porslin som screentryck av Warhol. Oavsett nivå på objekten, så är det svårt att missa att intresset för auktioner är stort. Och sett till omsättningen verkar de stora auktionshusen må bra. En fyllig artikel i senaste Sköna Hem (nr 4 2008), under rubriken ”När spricker auktionsbubblan?”, nämner att de tre största auktionshusen i Sverige förra året för första gången omsatte över en miljard (varav hälften vid Stockholms auktionsverk). Den globala auktionsmarknaden uppskattas omsätta minst 100 miljarder (där Sotheby’s och Christie’s står för 60%).
Per Öqvist skriver dock i Sköna Hem att:
”Till skillnad från konsthaveriet i slutet på 80-talet säger sig experterna inte skåda någon spekulationsbubbla. Idag köps konst och design sällan med lånade pengar och det senaste decenniets kraftiga börsfall, som it-kraschen år 2000, berörde inte konstmarknaden… Det man ändå ska hålla i minnet är att just konst och design ligger i riskzonen när konjunkturen svänger. Föremål som inte tillhör de absoluta basbehoven brukar onekligen vara det som först störtdyker i värde, vilket inte minst konstkrisen i slutet på 80-talet var ett bevis på.”
Och så avslutar han artikeln med att konstatera:
”Å andra sidan har investeringar i konst och design på lång sikt slagit både aktier och fastigheter.”
Hur står det till med det? För det första vill det ju till att man investerat i konst som faktiskt stiger i värde. det gör ju inte all konst och design. Så det krävs ju smak och snille av ett visst slag för att kunna investera i konstmarknaden. Det går ju inte att köpa på sig ett index av ”genomsnittligt attraktiv konst” som man passivt kan lägga i sin portfölj.
Tittar man på de senaste fem åren, som Hans Bolander gjort i denna DI-artikel, så är det inte konsten som vinner. Den bästa investeringen hade varit guld! Och börsen hade också placerat sig framför konsten:
-
Guld +150%
-
Börsen +110%
-
Konst +63%
-
Bostad +58%
”Konstindex” är i detta fall det genomsnittliga utropet vid Stockholms Auktionsverks moderna kvalitetsauktioner. Utropspriset har stigt från 30 000 till 50 000 per objekt de senaste fem åren.
En varning för att inte haka på den här boomen sist av alla, kommer till sist från Winston Håkansson, chefredaktör för Antikvärlden, som citeras i DI-artikeln:
”Ingen marknad är okänslig; om vi får en rejäl finanskrasch och börsen fortsätter nedåt påverkas priserna. Framför allt tror jag att marknaden för samtida konst kommer att drabbas, där var priserna glödheta ifjol.”
Jonas Lindmark på Morningstar skrev förresten nyligen en krönika om hur man borde skruva ned de långsiktiga förväntningarna på börsens avkastning.
En reaktion på ”Dags att ta ned pengarna från väggen?”