Fonden som låter kunderna visa vägen

Läser om Claes Fornell i dagens DI (som inte lagt ut artikeln på nätet, så här en artikel om honom på E24 istället!). Han utsågs ifjol till världens mest inflytelserika marknadsföringsforskare och är här för att tala på Habit Fashion Summit. Han startade för nästan tio år sedan en fond som enbart investerar i företag med nöjda kunder. Fonden mäter varje år kundnöjdheten hos USAs 170 största företag med hjälp av 300 000 amerikaner. Resultaten styr sedan investeringarna:

”Nu är vi på väg att för tionde året i rad slå index, så teorierna har visat sig vara sanna. Det tar lång tid för aktiemarknaden att reagera på förändringar i kundrelationerna eftersom den helt fokuserar på resultaten. En plötslig förändring i kundrelationerna brukar slå igenom på resultatet först efter ett halvår”, säger Claeas Fornell till DI.

En sund strategi som liknar tipset att utgå från sin egen erfarenhet som kund hos de företag vars akier man fundera på att köpa. Har H&M haft en lyckad vårsäsong? Vad tycker jag själv?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s