Svenska lockpriser bättre än amerikanska prutpriser

Fredrik Eklund ska öppna fastighetsmäkleri i Sverige. Han vet hur man utnyttjar PR, så han dundrar ut kritik mot hela kåren i DI: ”svenska mäklare är lata”, ”det är fel med lockpriser”, ”jag gillar att sätta rekord”, skryt-skryt, hej och hå.

Det är intressant att han lyfter fram det amerikanska försäljningssättet med ett begärt pris som överlägset det svenska som bygger på budgivning:

”Det svenska systemet verkar bygga på att mäklaren ska tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt. Objekten läggs ut på torsdagen, visas under helgen och sedan ska budgivningen helst avslutas på tisdagen… Vi kommer att sätta ett högt listpris, och sedan är målet att nå dit. Det är så det fungerar i New York och på alla andra stora marknader.” 

Han säger även i DI-intervjun att man i USA får jobba mer som mäklare, det tar längre tid att sälja objektet. Tacka för det, om man har ett högt begärt pris så får man vänta länge innan rätt kund kommer förbi och vill ha just det huset och vågar bjuda så mycket pengar (utan att veta om det av marknaden anses vara värt det). Inte sällan börjar spekulanterna i USA pruta på det begärda priset. Men om man har en auktion under begränsad tid, så kommer ett marknadspris snabbt att etableras, och den som är intresserad av huset vågar köpa det eftersom priset är bekräftat av de andra budgivarna. Dessutom är det inbyggt i budgivningens psykologi att man trissar upp priset maximalt. Därför har jag svårt att förstå Eklunds beundran för det amerikanska sättet att sälja bostäder (som ju är vanligt på många andra ställen i världen, inte minst i Europa). Svenska mäklare är inte lata bara för att de säljer med hjälp av budgivning.

Däremot kan ett högt listpris vara rätt sätt att sälja ett riktigt exklusivt objekt. Målgruppen är liten, därför kanske man inte så lätt får till en budgivning mellan flera olika intressenter, då kan det vara bra att ha ett realistiskt pris att förhålla sig till från början. Då är det heller inte fel att det säljs av en mäklare med exklusiv aura kring sig. En exklusiv paketering är på sin plats om man ska ta exklusivt betalt. Så Eklund kan säkert lyckas inom sin nisch. Bara han inte börjar gå ”down-market” med sin filosofi. För helt vanliga objekt kommer auktionsmodellen med budgivning att vara fortsatt oslagbar, oavsett hur lat eller ambitiös mäklaren är för övrigt.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s