Reklam efter musiksmak

Spotify ska enligt artikel i The Guardian börja målgruppsanpassa reklamen utifrån vilken musik användarna lyssnar på. Ska bli intressant att se om det dyker upp Volvo V70-reklam när man lyssnar på Kent och annonser för Subaru om man spelar The Radio Dept.

Ingen långsökt idé, forskningen stöder upplägget:

”Om du vet vilken musiksmak människor har kan du säga vilka de är. På så sätt vet du vem du säljer till”, enligt Adrian North, professor i psykologi vid Heriot-Watt-universitet i Skottland.

Studien han ligger bakom visar också att det finns stora likheter mellan de som gillar hårdrock och de som föredrar klassisk musik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s