Jonasgate tog metajournalistiken till nya nivåer

Många är vi inom fin-medierna som brottats med hur vi ska prata om äpplet utan att nämna frukten vid namn. Av alltifrån publicistiska skäl (”vi ska inte ägna oss åt vad folk gör i sängkammaren”) till juridiska (”det kan utgöra grund för förtal”). Resumés Viggo Cavling är upprörd över detta som han menar är inget annat än rent hyckleri:

”Debattörer som annars aldrig ägnar sig åt så triviala ting som människors kärleksliv blir medieanalytiker och tidningar som hävdar att de inte skriver om kändisars otrohet skriver fyra-fem artiklar varje dag om de två kvällstidningarnas artiklar om otroheten. Det finns bara ett enda ord för det som pågår nu och det är hyckleri.”

Oavsett om det är rätt eller fel att inte kalla ett äpple för ett ”äpple”, så är det bara att konstatera att Madde, Jonas & Tora-affären gett oss ett nytt svenskt rekord i metajournalistik.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s