Det är kul att tidningar tack vare Ipad ser sin chans nu att ta betalt för digitalt innehåll. Det kan nog funka när läsupplevelsen skiljer sig från både nätet och papperstidningens. Det jag gillar med ”läsandet” i Ipad är när det finns en början och ett slut. Flera tidningsappar stänger in sin publikation i appen utan möjlighet att surfa vidare till höger och till vänster, vilket faktiskt kan vara rätt så avslappnande. Jag känner igen den belåtna känslan av att kunna lägga en utläst tidning åt sidan med känslan av att ”nu vet jag vad jag behöver veta”. För en nyhetsjunkie är det ett välkommet antistressmedel. En mer genomtänkt publicering än den som uppdateringshetsen kräver verkar också vara den redaktionella tanken bakom flera satsningar:
–Med iPad vågar vi andas två gånger innan vi trycker på publicera-knappen. Vi kan ge både fördjupning och realtidsuppdateringar, säger Bonniers affärsutvecklare Pontus Schultz till Expressen.
Men vad gäller prissättningen har nog vissa tagit ut segern lite granna i förskott. Resumé har upptäckt att DN tar mer betalt för Ipad-DN än pappers-DN, trots obefintlig tryck- och väsentligt lägre distributions-kostnad. Vem betalar 199 kr i månaden för att få DN i sin Ipad? Du får Spotify för 99 kr i månaden. 100-lappen är nog lite av en magisk gräns som man ska akta sig för att överskrida, om man inte har exklusivt eller väldigt nischat innehåll. Economist kan ta så bra betalt. Inte DN.
Imorse utnämde HUI surfplattan till ”årets julklapp” i SVTs Gomorron Sverige. När priset på den inte längre överstiger 5000 kanske det faktiskt kan bli verklighet. Den här hypen lever längre än bakmaskinen.
Vem betalar 6 000kr för en platta? De som här pengarna och early adopters (som brukar inte har brist av pengar). Därför DN kan ta mer än papper versionen.
Men vänta lite, när alla tidningar ska erbjuda Ipad applikation priser gå ner.
Intressant nog tar ju just Economist inget extra betalt från sina pappersabonnenter för sina utmärkta iPhone- och iPad-appar medan DN vill ha 99 kr i månaden. Fantasier!