Efter mitt klagomål om bristande kvalité på kläder och skor (som numer tycks vara tillverkade för att inte hålla mer än tre månader) så tänkte jag ge lite beröm också till de som berömmas bör. Konsumentmakt handlar inte bara om att klaga när man är missnöjd, lika viktigt är att rekommendera sådant som är bra. Då maximerar man chansen att påverka företagen.
Det var tänkt att detta inlägg skulle bli en liten hyllning till den svenska handskmakaren Hestra. Detta efter att jag nyligen köpt nya skidhandskar, då mina förra Hestra-skidhandskar gått sönder. Men de höll i nästan 17 år. Så långt tid tog det att nöta ut lädret på vänster handskes pekfinger. 17 år. Det är kvalité. Då de fortfarande tillverkar samma modell – Army Leather Heli Ski – köpte jag ett par nya. Har testat dem i fyra dagar nu i fjällen och är än så länge mycket nöjd. Jag utgår nämligen ifrån att de är av samma kvalité som mina förra.
Men jag kanske inte borde räkna med att de håller lika länge som de förra?
Idag upptäckte jag nämligen hål på 6-åringens Hestra-handskar, som snart är sönderslitna på flera ställen.
Han har bara haft dem i… just det, ja – tre månader. Den magiska gränsen är uppnådd. Ett kvarts år, och sen är kläderna trasiga. Spelar ingen roll om det är dyra märkeskängor från Kanada, vinteroveraller från ”svenska kvalitetsmärket” eller skidhandskar från ”tre generationers handskmakare i Småland”. Strunt samma. Skiten håller bara i tre månader.
Kan det vara så att mina nya skidhandskar (som kostade 899 kr) är gjorda av samma gamla goda kvalité som de förra jag köpte för 17 år sedan, samtidigt som sonens (som kostade 199) medvetet är tillverkade av sämre kvalité för att kunna konkurrera med H&M´s kinakvalité? Sånt som man bara förväntar sig ska hålla en säsong för att man vant sig vid att det är slitåsläng? I sådana fall bör varumärkesansvarige på Hestra ta sig en funderare om den tycker att hela varumärket ska urvattnas för att de håller lägre standard på en del av produkterna.
Om det är så att mina nya dyra skidhandskar också är av sämre kvalité än för 17 år sedan, då är det ännu värre. Då bör tredje generationens företagsledning ta sig en rejäl funderare på vad de över huvudet taget håller på med. Om man tänkt sig att förstöra varumärket så pass mycket i prisracet mot botten, så lär det nog tyvärr inte bli någon fjärde generations tillverkning av handskar i småländska Hestra.