Satans jävla skitkvalité!

Jag är trött på det här slitochsläng-samhället. Eller vad är det som gör att ingen längre bryr sig om att tillverka saker som håller?
Jag har svalt förtreten alldeles för länge. Men nu är det Falling Down som gäller! Dags att reklamera varenda liten skitpryl som inte håller som den borde! Om alla klagar som de har rätt till så kanske tillverkarna får ekonomiska incitament att sluta slarva fram produkter på marknaden.

Vad som blev droppen?
Jonas nya vinterjacka från Didriksons går sönder efter en dag. Sömmarna lossnar:

Detta följer på att Loves Didriksson-overall fick hål på byxan efter några veckors vanlig användning. Visserligen fick jag nya i retur, men besväret att skicka tillbaka och fylla i returnotor osv. Det kostar mig tid. Det gör mig förbannad.

Didriksson-kläderna köpte vi för att vi var missnöjda med att Polarn o Pyret gjort oss besvikna tidigare. Deras grejer går också sönder och slits väldans fort.

Själv börjar jag bli blöt om fötterna för att mina Sorel-kängor gått sönder. Efter två månaders användning är det en spricka i gummit:

Detta anrika gamla märke som väl tillverkat samma känga i ett halvt sekel, slarvar nu uppenbarligen så med gummit att man inte ska räkna med att deras 1495 kr-känga håller mer än en halv säsong. Jävla skitgrejer!

Okej om 195 kr-kängor går sönder efter två månader. Men inte märkesskor för 1500.

Vad är det som hänt? Räknar tillverkarna med att vi konsumenter inte orkar reklamera? Har vi sänkt tröskeln så pass att vi inte bryr oss om att reklamera längre för att vi blivit vana vid att allt går sönder?

Ursäkta en gammal gubbe, men var det inte bättre förr?

Annonser

6 kommentarer

  1. Ping: Hyllningen som kom av sig « alexander norén
  2. preppers · januari 25, 2011

    Problemet med Sorel är som med mycket annat, vi betalar samma pris och förväntar oss samma kvalitet som om varorna fortfarande tillverkas av ”ursprungliga” fabriken. Men det är nya fabriken i Kina som tillverkar produkterna för en femtedel av priset, men det märker vi inte, iaf inte på prislappen men absolut på kvaliteten.

  3. Elisabeth Björndal · januari 23, 2012

    Hej!
    Exakt samma sak har hänt mig med mina Sorelkängor. Har du lagat dina hos skomakare eller bytte du dem? Köpte mina på Ellos och dem har inga kvar. Vill verkligen ha dem nu när vi skall till fjällen på sportlovet.

    Mvh Elisabeth

    • redaktören · januari 29, 2012

      Hej, jag fick faktiskt nya kängor direkt av Sorel när jag mailade bilder på det trasiga gummit. Jag kontaktade först dem via Columbia Sportswear som äger märket, som sedan skickade vidare ärendet till svensktalande kille som var hur hjälpsam som helst…

      Men jag var tvungen vänta till nästa år då även de hade slut i sitt lager. Så sportlovet kanske blir svårt att hinna till. Så nej, jag har inte provat annat alternativ. Testar nytt par Sorel istället. Hoppas på tredje gången gillt!

      Mvh,
      Alexander Norén

  4. Helena Kjellvander · januari 29, 2012

    Jag har samma problem med mina Sorel, men jag hann i alla fall använda dem 1 1/2 säsong innan de började spricka i gummit. Går mycket i skog och mark och gick i mina kängor från första blötsnön till sista kalla regnet förra året, vilket var från oktober till mars i fjol. I år hann jag använda dem en månad. Trodde det var jag som behandlat kängorna fel, inte tagit hand om dem ordentligt. Behöver hitta en prisvärd slitstark motsvarighet till nästa vinter.
    Vad gäller Didriksson, har deras tvådelade ”lager-på-lager”-ställ hållit min dotter både varm och torr i två säsonger snart. Hon går på en I Ur och Skur förskola, vilket kräver rejäla doningar – barnen är ute och leker jämt. Kläderna ser fortfarande ut som nya. Har också blivit besviken på POP, men är väldigt nöjd med Didriksson – kan du ha fått måndagsexemplar?

    • redaktören · januari 29, 2012

      Hej, jag fick faktiskt nya kängor direkt av Sorel när jag mailade bilder på det trasiga gummit. Jag kontaktade först dem via Columbia Sportswear som äger märket, som sedan skickade vidare ärendet till svensktalande kille som var hur hjälpsam som helst…

      Mvh,
      Alexander Norén

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s