Hur en ”nyhet” blir till

Igår läste jag Gunnar Örns utmärkta lilla krönika längst bak i tidningen som handlade om hur bensinbolagen höjt sina marginaler. Tydligen lästes den även av redaktören för idag är nyheten uppslagen som en riktig ”nyhet” på förstasidan i en traditionell ”nyhetsartikel”.

Eftersom samma nyhet nu dag 2 var paketerad på ”rätt sätt” för att alla ska uppfatta att det är en bra nyhet, så citerades den av anda medier (t ex Expressen och SvD).

En nyhet blir inte en ”nyhet” förrän det presenteras som en ”nyhet”.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s