Oj, vad lätt det är att känna sig bitter när jag läser artikel efter artikel om trenden med kupongsajter och framgången för Groupon – världens snabbast växande webbföretag. Nu senast en utmärkt genomgång av den svenska marknaden för dessa sajter i dagens SvD Näringsliv.
I november 2007 – registrerar jag dagensdeal.se för att jag saknar en slösurfarsajt för smålänningar där man varje dag kan gå in och få ett nytt tidsbegränsat erbjudande. Men jag har ju fullt upp med familjeliv, heltidsjobb på SVT, renovering och bostadskarriär, så idén får ligga på hyllan. Ett år senare i USA startar Groupon utan att jag har koll på det. När jag våren 2009 får förnyelsefakturan för domänadressen säger jag upp den för att det är för jobbigt att påminnas om att jag inte gjort något av min affärsidé. När Groupon lanseras i Sverige ett år senare har företaget 70 miljoner användare världen över och värderas till 160 miljarder kronor.
Idag är jag själv kund hos en av dessa sajter, och som en daglig bitter påminnelse om vad jag borde gjort verklighet av får jag reklammejl som erbjuder mig ”dagens deal”. Jag tröstar mig med att det inte räcker med en bra idé för att lyckas. Utöver den behövs en mängd entreprenörsskap och mod också.
Att få en bra idé är stort. Att genomföra den är större.
Nästa gång, då jävlar!
Ser att dagensdeals.se skickar mig vidare till buytogether.se, är det också din sajt?
Riktigt intressant inlägg. Det verkar som att det inte går så bra för Groupon som det verkar, och jag skrev nyligen ett inlägg om detta som jag tror också kan bidra med lite tröst 🙂
http://blog.alladeals.com/2011/06/groupon-forbereder-borsnotering-men-marknaden-ar-skeptisk/