I en miljö där allt inte måste bli en hit, skapas de största hitsen. The Economist skriver om ”the reality television business” och ger en förklaring till varför så mycket av världens mest populära teveunderhållning uppfunnits av brittiska produktionsbolag:
”Many domestic television executives do not prize commercial success. The BBC is funded almost entirely by a licence fee on television-owning households. Channel 4 is funded by advertising but is publicly owned. At such outfits, success is measured largely in terms of creativity and innovation—putting on the show that everyone talks about. In practice, that means they favour short series. British television churns out a lot of ideas.”
För vissa bolag är formatexport den största intäktskällan. Men konkurrensen ökar, särskilt som efterfrågan minskar för koncept som är enkla att ”kopiera” i ett annat land. Trenden går enligt The Economist mot mer ”soft scripted shows” där man blandar dokumentärkänsla med skådespeleri. Program som till större del har sin behållning i den lokala miljön som de utspelar sig i.
Men formatjättarna kanske ska blicka mot IT-industrin för att finna nya köpare? Resumé skriver att Microsoft vill bredda sig från att skriva programkod till tv-programmanus. IT-jätten rekryterar tydligen folk till ett eget produktionsbolag för att skapa egen teveunderhållning att fylla sina ”kanaler” med.