Nu är det en halvtimme kvar tills vallokalerna stänger här i Storbritannien. Förra valet blev det trängsel på vissa ställen när många kom i sista stund. Kanske påverkade det hur de röstade. Det tror i alla fall detaljhandelsexperter som uttalar sig i The Independent idag. De menar att systemet med att gå till en icke ändamålsenlig lokal och köa för att sätta kryss på ett papper är ”medeltida”. De menar att man skulle få fler att gå och rösta om man tänkte som Tesco och fanns där folk naturligt passerar förbi och erbjuder dem en modern ”röstningsupplevelse” i ljusa lokaler med effektiv betjäning. Två tredjedelar av kunderna som fått köa i en affär återvänder inte dit. Därför finns det risk att väljare som tyckte det var krångligt senast drar sig för att komma tillbaka som ”kund”. Man kan skratta lite åt jämförelsen mellan att vara kund och väljare. Men skratta inte för länge bara om du är politiker. Då kan du missa att dessa marknadsföringstyper verkar väl pålästa på vad forskningen säger om hur vi fattar beslut. De påpekar nämligen också att ordningen som kandidaterna listas i på valsedeln påverkar sannolikheten för dem att bli valda. Amerikanska studier visar på en statistisk överrepresentation av valda politiker vars namn börjar på de första bokstäverna i alfabetet. Samma forskning pekar på att själva vallokalen i sig kan påverka vilket parti man röstar på. Är vallokalen till exempel i en skola så kan väljare som velar in i det sista omedvetet tippa över till ett parti som profilerat sig i skolfrågor.
Handen på hjärtat – hur medvetet var ditt senaste val av schampoo när du gick till vallokalen?