Massmarknadsföring är framtiden!

Glöm allt du lärt dig om att det gäller att nå ut till inflytelserika early-adopters, som påstås påverka så många andra runt omkring sig. Malcolm Gladwell har fel i ”The Tipping Point”!

Duncan Watts går ut hårt, när han argumenterar för massmarknadsföringens återkomst. Han har studerat hur information flödar genom mänskliga nätverk, bland annat genom att programmera olika datamodeller som simulerat hur rykten sprids och hur ”word of mouth” tar sig fram genom bekantskapskretsen.  Han jobbar idag på Yahoo´s forskningsavdelning och tittar på hur man kan effektivisera annonseringen.

I den här Fast Company-intervjun avrättar han den senaste tidens dogm inom marknadsföring: att man ska satsa kronorna på att påverka den inflytelsrika eliten eftersom man då efter ett tag skulle nå massan på köpet. Tänk Hush Puppies-exemplet i Gladwells ”Tipping Point”.  Men Watts menar att vilken vanlig Svensson som helst kan starta en stor trend. Det handlar bara om att massan ska vara redo för det. Likt en skogsbrand, så handlar det om att marken ska vara snustorr. Vem som råkar slänga en glödande fimp på marken är ointressant.

Slumpen avgör så mycket mer än vi tror, menar han. Motvalls och logiskt övertygande argumentation. Om sen hans experiment med datamodellerna stämmer, kan bara han veta.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s