Akta dig för ekonomisk ”rådgivning!

Hörde på Ekot idag att ”Det är inte så populärt att söka ekonomisk rådgivning, trots att det är kristid. Knappt hälften av de svenska hushållen har vänt sig till rådgivare enligt en undersökning från Finansinspektionen.”

”Knappt” hälften?

Så många som hälften söker alltså ”rådgivning”! Vilket oftast betyder ”försäljning” av storbankens egna utbud.

Och nu ska denna ”rådgivning” även nå ut till Mix Megapols lyssnare. Radiokanalen får betalt av Swedbank för att bankens rådgivare ska få ”hjälpa” lyssnarna med privatekonomiska råd. Om det vore raka rör, och man paketerade det hela med tydlig avsändare ”Swedbank”, så vore det okej. Men nu smygs det med det, då programmet heter ”Ekonomikollen” och rådgivarna ”råkar” bägge två vara från Swedbank. En av dem råkar dessutom heta ”Anders Andersson”. Originalet rasar.

Ursäkta, men privatekonomi och hälsa är för viktigt för människors liv för att tillåtas i smygreklam. Okej med inredningsprogram som har måleribranschen bakom sig, reseprogram med charterarrangör i ryggen. Ingen tar skada av sådan partiskhet. Men ”Ekonomikollen” med Swedbank smygandes i hela bakgrunden är en lika motbjudande tanke som ett ”Hälsokollen” producerat av Pfizer. Om Swedbank ska göra ”Ekonomikollen”, se då till att det tydligt syns vem som ligger bakom! Det är i längden bäst både för Mix Megapols och Swedbanks trovärdighet.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s