Läser i Svenskan idag (de har inte lagt ut artikeln på nätet!) om hur lite koll vi har på vad vi betalar för maten. De flesta varor vi plockar på oss har vi ingen känsla för vad de ”borde” kosta. Det gäller särskilt sånt vi handlar mer sällan. Jens Nordfält är doktor i butiksmarknadsföring och har gjort en forskningsöversikt som heter ”Marknadsföring i butik” (han har tidigare jobbat som konsumentanalytiker på ICA, och här kan man läsa mer om hans insikter om prisets signalvärde):
”Kunderna förstår faktiskt inte sitt eget bästa när det gäller priser”.
Vi kanske köper en lockprisvara och känner oss smarta, samtidigt som vi plockar på oss en massa överprissatta sällanköpsvaror i butiken.
Mats-Eric Nilsson, som skrivit artikeln, påminner mig om vad Tim Harford skrev om detta i ”Undercover Economist”:
”Oberäkneliga prisökningar gör det lättar att smyga in höjningar eftersom kunden hålls okunnig om vad normalpriset är. En variant är att plötsligt tredubbla priset på en viss grönsak. De priskänsliga kunderna väljer bara en annan grönsak den veckan medan de flesta, som inte märker skillnaden, betalar det högre priset.”
En reaktion på ”Vi vet inte hur mycket vi betalar”