Varför finns Onoff?

Se, men inte lyssna!

Se, men inte lyssna!

Vill köpa en lösning för att streama musik från datorn till trådlösa högtalare. Efter en sen kvälls research på nätet med företagshemsidor, artiklar och recensioner fastnar jag för en lösning från Logitech  och ett alternativ från Philips. Som tur är finns bägge uppställda i den Onoff-butik jag besöker ute vid Bromma flygplats. Får tag på en säljare. Nu ska jag väl få möjligheten att ställa frågorna som hemsidorna lämnat obesvarade och framför allt få möjligheten att lyssna på ljudpaketet för att höra vad det går för?

Nej!

”Vi kan inte spela upp musik på dem, vi har inget ljudmedia att koppla till.”

-men ni kan väl koppla in en vanlig mp3-spelare där bak i uttaget där det står ”audio in”?

”nej, vi har ingen mp3-spelare för testbruk i den här butiken.”

-okej, men har du en egen musikspelare då du kan koppla in så jag får lyssna?

”nej”.

-kan jag testa navigeringen då på displayen, så jag förstår hur man använder den?

”nej, den är inte inkopplad så man kan göra det.”

-men varför har ni dem upställda då?

”för att man ska kunna se på dem”.

-för att man ska kunna titta på en ljud-anläggning så man vet om det är ett bra köp eller inte?

”ja, de flesta kunder är mycketr nöjda med det.”

-hejdå.

Går till Siba, där de inte har någon av dem. På expert har de Philipsen. Säljaren vet lika lite som Onoff-snubben, jag kan produkten bättre själv efter lite surfande. Kan heller inte testa den fullt ut där, men hör i alla fall på demoslingan som går på autorepeat att ljudet är ok. Säljaren föreslår att jag köper hem den på öppet köp för att se om den funkar som jag önskar att den ska fungera.

Hejdå.

Logitechen kostade på Onoff 2200 kr. Där får jag skitdålig service. Den finns på nätet för 1900 med lika lite service. Philips kostade på Onoff 3500, på Expert 3000, och på nätet 2500. Var tror ni jag köper dessa grejer?

Vad är poängen med en fysisk butik om man inte kan fånga kunden där? Jag är ju den typen som testar i kedjornas butiker och sen går ut på nätet och köper där det är billigt. Men, jag skulle vara beredd att betala någon hundring extra för tryggheten att ha en butik att lämna tillbaks den till vid öppet köp eller om något krånglar. Så de skulle kunna passa på att omvandla mig från fluktare till kund, men Onoff verkar i alla fall vara föga intresserade av att ens försöka med det. Nu finns det inte längre någon poäng med att ens gå dit, då jag ju inte vinner någonting på det jämfört med att titta på bilder på nätet.

Det är dålig lönsamhet bland hemelektronikkedjorna. I våras packade PCCity ihop sina butiker och säljer numer endast på nätet. Efter dagens besök i en fysisk Onoff-butik, där man bemöter kunderna med mera ”off” än ”on” känns det som att den kedjan – som för övrigt alltid är dyrast av de fyra – står näst på tur vid utgången.

Annonser

En kommentar

  1. billing · augusti 27, 2009

    Otroligt kul. Och förmodligen rätt i prognosen. Jag saknar de där hederliga el-handlarna, som i Jönköping hade samma namn som ägarfamiljens efternamn, och som kunde tekniken som de sålde. Men det är väl inte lönsamt i dag…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s