SJ skor sig på resenärerna

Nu meddelar SJ att man ska göra biljetterna personliga. Detta för att sätta stopp för andra-handsförsäljningen av biljetter på t ex Blocket:

”När debaten drog i gång för ett år sedan bestämde vi oss för att försöka göra något åt den här svartabörshandeln för att minimera riskerna att personer utnyttjar systemet med våra billiga biljetter och skor sig”, säger SJ:s biträdande presschef Ulf Wallin till TT.

”Svartabörshandel”? Det är fullt lagligt att sälja en biljett till någon annan. Det är väl ingen som anklagar begbilsmarknaden för att vara en ”svartabörshandel”?

”Sko sig på billiga biljetter”? Om de billiga biljetterna säljer ”för snabbt” så är det väl fel på prissättningen. Då är de för billiga. Men det är väl så förstås att SJ vill kunna ståta i reklamen med att man kan få en resa för endast 95 kr. Så då lägger man på Ryanair-vis ut några biljetter till första avgången i svinottan för 95 kr. Dessa billiga biljetter släpper man vid midnatt då endast fyndjägarna är vakna. Och de har förstått att man naturligtvis kan sälja dem dyrare senare närmare avgång. När dessa biljetter vid ett senare tillfälle säljs på Blocket för säg 400 kr när exakt samma biljett hos SJ kostar 700 kr (eftersom det gått en tag, och vi närmatt oss avgång), så förstör andrahandsmarknaden SJs möjlighet att kränga biljetten för 700. Inte konstigt att SJ reagerar med att sabotera andrahandsmarknaden. Men det är tråkigt att det går ut över konsumenten. Alla som inte betalat extra för att ombokningsbar biljett men upptäcker att de behöver boka om resan, får i framtiden se pengarna för den första biljetten kastade i sjön.

SJ irriterar sig på att de tappat kontrollen över en del av sin biljettförsäljning. De reagerar på klassiskt manér som monopolbolag alltid har gjort – om kunderna tagit sig för stora friheter, så tar man bort friheten från kunden. Kontrollen över marknaden framför allt! Kunden i andra hand. Det kan man kosta på sig, kunden har ju ingen annan att gå till.
Fast SJ är inte längre ett monopolföretag. Bit för bit kommer spåren öppnas upp för konkurrens. Ska bli intressant att se om SJ lyckas skaka av sig monopolistmanéren innan det blir omkört av företag som tvingats tänka på kundnytta i första hand.

För övrigt, om definitionen på att ”sko sig” är att man tar mer betalt för en vara eller tjänst, än vad man betalade för den i inköp – och SJ har tänkt sig gå med vinst – då skor sig SJ på alla resenärer som de säljer biljetter till.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s