Jag ”gillar” inte Ving längre

För en tid sedan fick jag mail från Ving om att de skulle sälja ut Thailandsresor superbilligt mellan kl 12 och 16 en viss dag för att fira att de funnits på Facebook i två år eller vad det var. Det enda man behövde göra var att ”gilla” Ving på Facebook. Jag ”gillade” Ving och ringde kl 12.30 den dagen. Då var de billiga resorna redan slut. Som när man kommer till den stora tevehandlaren och den billiga platt-teven inte finns kvar längre.

Det gick snabbt för Ving att få många nya vänner som ”gillade” företaget på Facebook den dagen. För mig gick det snabbt sen att väldigt starkt ogilla deras billiga sätt att locka till sig nya kompisar. Jag blev ju avspisad direkt, kände mig som dumt boskap man utnyttjat för att få en massa att röra sig dit man vill. Försökte framföra den känslan till någon på deras marknadsavdelning, lämnade meddelanden, men ingen hörde av sig tillbaka.

Vad är 3000 nya vänner på Facebook värda för Ving om 2990 av dem blir pissed off och berättar om det för sina vänner eller skriver illa om företaget på sin blogg?

Vårda de kompisar du har istället för att hetsa fram så många nya kontakter som möjligt. Funkar nog i längden både för företag och människor. Såväl i verkliga livet som i marknadsföringskampanjer på nätet.

Uppdatering: svar från Ving i kommentar nedan.

Annonser

En kommentar

  1. Hanna · december 6, 2010

    Hej Alexander! Hemskt tråkigt att läsa att du blev besviken. Vi hade tyvärr ett tekniskt problem i prissättningen under två-årsjubileet som gjorde att det blev problem med bokningen med erbjudandet.

    Vår tanke var dock aldrig att jaga fler followers, utan att ge något tillbaka till alla er som följer oss. Vi är otroligt glada och tacksamma över att ni finns där och lyssnar, diskuterar, tipsar och delar med er av era historier. För oss är våra kunders åsikter enormt viktiga och jag som är ansvarig för vår närvaro i sociala medier tar verkligen till mig din kritik.

    Vår tanke är att ge våra Facebookvänner lite extra erbjudanden då och då – så du är varmt välkommen tillbaka, jag hoppas att du ska bli nöjd nästa gång vi gör något liknande.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s