Varuhus är sämst på att ge service till kunden. Näst sämst på service är bensinmackar och skokedjor, enligt en undersökning från företaget Daymaker som använt sig av så kallade mystery shoppers som spelat kunder för att ta reda på hur bemötandet är i olika butiker. Totalt poängsattes 70 butikskedjor i 13 branscher.
Bäst service uppmättes enligt undersökningen hos optiker, i vitvaruhandeln och färghandeln.
Enskilda företag som fick höga betyg: Löplabbet (85% av maxpoängen), följt av Elon (81%), Happy Homes (81%), Jysk (81%) och Specsavers (81%). Företagen med sämst service: Överskottsbolaget (14%), följt av Rusta (18%) och Deichmann (31%).
Daymakers vd Robert Eriksson är lite överraskad över resultaten:
–Lite förvånande med bensin men främst med skor. I små butiker ska det mycket till att inte lyckas med kundmötet. Det är en sådan tajt miljö. Man upplever sig ha en relation med folk. Det är tvärtom i stora varuhus så där känns det mer förklarligt. Men du kan knappast köpa skor om du inte har kontakt med en säljare. Jag har inget bra svar på varför skobranschen ligger så lågt, säger han till tidningen Market.
Själv tänker jag att bottennoteringen för ÖoB nog inte är något större problem för dem. Kunderna går ju inte direkt dit för deras personaltäthets skull. För Löplabbet är det tvärtom. Deras enda existensberättigande på marknaden är servicen, absolut inte priset. Det vore farligt för dem att inte ligga i topp på en sådan här undersökning. Att Specsavers som jobbar i lågprissegmentet hamnar så högt upp är nog desto större bedrift. På samma sätt som Gina Tricot (39%) borde fundera på om det inte kan läna sig att smöra lite mer för kunderna. Vem har inte köpt en kofta för mycket efter lite smooth talking fårn säljaren om hur ”fantastiskt bra den passar”?
Varför jämför man olika sektorer? Vad ska vi göra med den här informationen, sluta köpa skor tills service nivån ökas?
Informationen är väl mer intressant för butikerna än kunderna. Vi kan ju inte gärna göra så mycket åt saken än att rösta med fötterna…