All bookbusiness is glocal!

Den fysiska bokhandeln har kanske en framtid ändå? Var ikväll nere på Äppelvikens bokhandel och talade om boken. Fullsatt, och med bred mix av människor vad gäller både ålder och kön. Kanske beviset på att ”all business is local”? Det krävs i alla fall något påtagligt mervärde för att en fysisk bokhandel ska klara att ta betalt 229 kr för en bok som på nätet kostar 159 kr (när inköpspriset är ca 150). ”Lojalitet” är ett begrepp som kan framkalla den extra betalningsviljan. Jag funderade på det på vägen hem – varför skulle jag betala mer i butik för en bok jag vet att jag kan beställa billigare i mobilen direkt efter att jag lagt ned boken jag fingrat på i bokaffären? Enda svaret är känslan av att stödja en verksamhet som annars inte skulle finnas – möjligheten att just bläddra i boken och kanske få ett råd eller två. Insikten om att utan att betala lite extra, skulle jag inte få det lilla extra. Kanske samma mekanism som gör att många turister faktiskt lämnar dricks i en taxi utomlands trots att de aldrig kommer se chauffören igen. En slags kollektiv ekonomisk självbevarelsedrift. Ska man kanske säga att det handlar om moral – man vill inte vara en freerider? Men det går från att vara ett ”borde betala för mig” till ett ”betalar gärna lite extra” om det även finns ett personligt bemötande. En bokhandel med en riktig människa som ger konkreta tips och engagerar sig i kunden har större chans att överleva än den med biträden som mest nöjer sig med att ta betalt i kassan (de finns, kan jag säga…).

Åsa Berg och Mia Strandell på Äppelvikens bokhandel hälsade mig välkommen till författarträff.

Hursom, supertrevlig kväll var det, med många engagerade åhörare som blev initierade frågeställare. Mia och Åsa kanske någon gång också borde hålla ett föredrag om sin resa – att komma på idén att starta bokhandel (och lyckas) i en tid då bokbranschen genomgår en så radikal strukturomvandling som får de flesta andra att lägga ned. Nischade och personliga ”boklådor” överlever samtidigt som nätjättarna konkurrerar ut de som misslyckas med att motivera mig att gå i butiken. All business is glocal!

P.S. På fredag är det dags att prata om boken på Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm under Världsbokveckan. De har precis byggt om butiken, säkert för att möta den nya tidens kundbehov. Ska bli spännande att se hur de tolkat dessa i form av butiksdesign och läslusthjälp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s